Het beheer en de monitoring van assets en planners
‘Goedemorgen met Anik.’
‘Dag Anik, wij willen ons graag aanmelden voor windpark Oostzeedijk.’
‘Dank je voor het doorgeven. Wat gaan jullie vandaag doen? Zijn jullie er voor onderhoud of een storing?’
‘We zijn er voor onderhoud, dit is de eerste dag van de vijf.’
‘Super, dat komt overeen met de werkvergunning die ik zie. Ik meld jullie aan voor vandaag. Wat zijn de namen? Veel succes vandaag!’
Onze Asset Manager Anik Damajanti krijgt van 08.30 tot 17.00 telefoontjes van monteurs die zich aan- en afmelden om werkzaamheden uit te voeren bij windturbines. Green Trust beheert op dit moment meer dan 100 windturbines, om deze goed te monitoren hebben wij zeven bekwame beheerders bij Green Trust. Anik vertelt over haar rol als technisch administratief assistent: ‘Ik ondersteun ons team met administratieve taken, zodat zij meer ruimte hebben voor analyses en het oplossen van de dagelijkse uitdagingen rond de projecten. Ik word er blij van dat ik mijn team kan helpen en hun werk makkelijker kan maken. Maargoed, dat is natuurlijk ook makkelijk in het leukste team van Green Trust,’ zegt Anik met een knipoog.
Anik zorgt ervoor dat werkaanvragen worden gecontroleerd en dat de regels worden nageleefd. Dit doet ze door aanmeldingen goed te keuren of af te wijzen en bijzonderheden vast te leggen. ‘Wanneer er iets gebeurt dat niet wordt geregistreerd, hebben we later een probleem,’ legt Anik uit. Voor de monitoring van windparken gebruikt ze drie belangrijke programma’s: Sweep, Windy en Powerfactors.
Werkvergunningen monitoren
‘Sweep is het programma waarin we werkaanvragen ontvangen. Hier controleer ik alle werkvergunningen en –afspraken en beoordeel ik de urgentie van de geplande werkzaamheden. Wanneer er storingen zijn, moeten deze bijvoorbeeld zo snel mogelijk worden opgelost, zodat de turbines weer op maximale capaciteit kunnen draaien. Bij werkaanvragen kan in in Sweep zien welke monteurs er aan het werk zijn en wat ze precies doen. Als een monteur zich aanmeldt zonder werkgunning, neem ik contact op met de planner om te achterhalen wat er aan de hand is,’ legt Anik uit. ‘We zorgen ervoor dat de mensen die in de windturbines gaan werken de juiste trainingen en instructies hebben ontvangen en dat dit in het geval van bijzondere werkzaamheden wordt gecontroleerd door een veiligheidskunde.
Off-takers informeren
Wanneer een werkgunning is goedgekeurd informeert Anik de off-taker. ‘Dit doen we ook als een turbine voor een langere tijd een storing heeft. Hiermee zorgen we ervoor dat de onbalans wordt vermindert. Een belangrijk onderdeel is om ervoor te zorgen dat de planning van de werkvergunning wordt vertaald naar de juiste informatie voor de off-taker. Anik zorgt ervoor dat op basis van de planning van de monteurs en het type werkzaamheden, dat de off –taker de juiste beschickbaaheidsplanning ontvangt.
Onderhandelen
Windy is een windkaart die de weersverwachtingen weergeeft. Anik: ‘We gebruiken deze om te zien of het werk veilig kan worden uitgevoerd en om ervoor te zorgen dat onderhoud plaatsvindt op dagen met lagere energieopbrengst’. Het voordeel van Windy is dat je tegelijkertijd meerdere voorspellinsmodellen kunt zien waardoor je betere voorspellingen kunt maken. Voor de windparken is het natuurlijk belangrijk om zo veel mogelijk opbrengst te genereren. Daarom moeten we regelmatig overleggen en onderhandelen met de planners van de monteurs. Zij willen hun mensen inzetten wanneer ze voldoende personeel hebben, maar dat komt niet altijd overeen met het weer. Gelukkig hebben we goede relaties met de planners en zijn onze asset managers goed in het vinden van de beste weg. Soms moet je ook iets geven om iets terug te krijgen.’
Windturbines monitoren
Met het programma Powerfactors houden we de windturbines in de gaten. Het komt wel eens voor dat een turbine geen of minder stroom produceert. ‘Als dit zo is, kijken we of de reden hiervoor bij ons bekend is en wat de oorzaak hiervan is. Als het een storing betreft, controleren we of we al een werkaanvraag hebben ontvangen. Is dit niet zo dan nemen we contact op met de planner om iemand in de plannen en het probleem op te lossen,’ legt Anik uit. ‘Wanneer monteurs aan het werk zijn, staan de turbines stil. Tijdens het afmelden vragen we aan de monteurs wat ze hebben gedaan om de storing op te lossen en of er nog werkzaamheden open blijven. Deze informatie gebruiken de asset managers om trends in de prestatie van de windturbines te bepalen en om ervoor te zorgen dat kwesties niet lang open blijven of dat storingen definitief worden opelost. Daarnaast controleren we of de turbines weer goed draaien en dit registeren’.
Aan het eind van de dag gaat bijna elke tien minuten de telefoon:
‘Ha Anik, daar zijn we weer. Hoe is het ermee? Wij willen ons afmelden voor vandaag. Morgen ziet het weer er slecht uit dus dan gaan we waarschijnlijk niet aan het werk.’
‘Dankje voor het doorgeven. Ik zie dat jullie nog een aantal dagen een werkvergunning hebben dus dan meld ik jullie af voor vandaag en zet ik de werkvergunning op pauze. Deze gaat weer in zodra jullie je aanmelden. Zijn er verder nog bijzonderheden die ik moet melden?’
‘Nee, verder niets. Dankjewel Anik!’