Een blik op hoe Green Trust omgaat met geluidsklachten
Geluidsklachten, hoe gaan we daarmee om? Senne en Romana, twee toegewijde Asset Managers, delen waardevolle inzichten in de uitdagingen en zorgvuldige processen die komen kijken bij het afhandelen van geluidsklachten.
Meldingen van ongewoon geluid van een windpark komen binnen bij onze afdeling Asset Management, ook wel de beheerafdeling. Deze kunnen afkomstig zijn van een landeigenaar, een bedrijf in de omgeving of een voorbijganger van een windpark. Denk bijvoorbeeld aan een fluitend geluid of een knallend geluid. Onze managers nemen elk geluid serieus om uit te zoeken of er iets mis is. ''Het is belangrijk om eerst vast te stellen waar het geluid vandaan komt, want een klein geluidje kan escaleren tot een groter probleem. We nemen de klachten serieus, luisteren en proberen een oplossing te vinden,'' legt Romana uit.
Klachten begrijpen
Geluidsklachten komen vaak voort uit specifieke problemen met de turbine. Senne legt uit dat storingen in de generator of afbladderende verf op de bladen kunnen leiden tot opvallende geluiden, zoals een laag gebrom of gefluit. ''Het team behandelt de klachten methodisch door eerst de gegevens te analyseren van de windturbine die een geluidsklacht krijgt en vervolgens bewoners of andere klagers vragen te stellen over het geluid dat ze horen, de timing ervan en hun nabijheid tot de turbine om andere mogelijke bronnen uit te sluiten.''
Datagestuurde analyses
Om een geluidsklacht te identificeren, controleert ons team de datagegevens op afwijkingen. Een defecte omvormer kan bijvoorbeeld de capaciteit van een turbine verminderen, waardoor het geluid verandert. In andere gevallen kan een gat tussen magneten de trillingen verhogen, waardoor een geluid wordt geproduceerd dat zich ver verspreidt. Als de gegevens het probleem niet aanwijzen, kunnen Senne en Romana een bezoek ter plaatse brengen om het geluid zelf te beoordelen.
Romana benadrukt daarbij dat het belangrijk is om in contact te blijven met andere beheerders om strategieën voor geluidshantering uit te wisselen. “We houden regelmatig bijeenkomsten om onze uitdagingen en oplossingen te delen,” geeft ze aan.
Uitdagingen bij het beheren van geluidsklachten
Een van de grootste uitdagingen voor Senne en Romana is de subjectieve waarneming van geluid. Mensen kunnen melden dat ze last hebben van geluid, maar het kan dan zo zijn dat Senne en Romana zelf als ze naast de turbine staan geen geluid horen. Bij elk geval leren ze om verder te kijken dan de cijfers en erkennen ze dat geluidsklachten kunnen worden beïnvloed door omgevingsfactoren - zoals nabijgelegen bouwwerkzaamheden - of zelfs trends in de media-aandacht, die de gevoeligheid van de gemeenschap voor turbinegeluid kunnen vergroten.
Lange termijn aanpassingen en constante verbeteringen
Jarenlange analyses leidden ertoe dat Senne pleitte voor uitgebreide gegevenstoegang, waardoor het team onafhankelijk van fabrikanten de werking van turbines kan controleren. Hierdoor kan het team efficiënter reageren op potentiële problemen, waardoor de doorlooptijd voor het oplossen van klachten korter wordt.
Ondanks hun inspanningen benadrukt Romana dat het een uitdaging is om iedereen tevreden te stellen. “We hebben geleerd om elke klacht serieus te nemen, omdat dingen kunnen escaleren als er niets aan gedaan wordt. Zelfs als het een uniek geval is, streven we ernaar om de hoofdoorzaak op te sporen, waarbij we erkennen dat elke locatie en situatie zijn eigen nuances heeft,” zegt ze.
Naarmate het landschap rond windparken zich ontwikkelt - nieuwe woonwijken, seizoensgebonden veranderingen in geluidswaarneming en nabijgelegen zonneparken die de geluidsverspreiding veranderen - wordt hun werk complexer. Maar met elk nieuw geval verbeteren Senne, Romana en hun team hun vermogen om zo min mogelijk geluidsoverlast in de omliggende gemeenschappen te waarborgen en tegelijkertijd een duurzamere toekomst te stimuleren door middel van windenergie.